Według raportu Hays Poland 95 proc. firm planuje w bieżącym roku prowadzić nabór pracowników, a 74 proc. z nich oczekuje, że będzie to zadanie pełne wyzwań. Jak zaznaczyła podczas wydarzenia SAP HRup! re-GENERACJA, Ewa Pietras, Senior Project Manager w Lidl Polska, długofalowa skuteczność w pozyskiwaniu nowych talentów wymaga obecnie zmiany myślenia o samym procesie rekrutacji i wdrożenia nowoczesnych technologii. To szczególnie istotne w kontekście marki Lidl, w której każdy potencjalny kandydat do pracy traktowany jest także jako ewentualny klient sieci sklepów i odwrotnie.
– Kluczowe jest ustalenie celu rekrutacji i ustrukturowanie całego procesu. W Lidl Polska nie tworzymy stanowisk dla idei. Myślimy przez pryzmat dopasowania kandydatów do kultury naszej organizacji oraz ścieżek ich kariery. Pandemia nauczyła nas większej elastyczności w podejściu do preferencji potencjalnych pracowników – to oni w dużej mierze definiują sposób prowadzenia rekrutacji, oczekując partnerskiej relacji, sprawnej oraz przejrzystej komunikacji, a także automatyzacji działań i kontaktu online. Dbamy o to, dzięki wsparciu technologii i ścisłej kooperacji rekruterów z kadrą menedżerską – wyjaśnia Ewa Pietras.
Dział HR Lidl Polska blisko współpracuje z menedżerami firmy. Zrozumienie oczekiwań kadry zarządzającej względem potencjalnych kandydatów i dokładne określenie obszarów odpowiedzialności w pierwszym etapie rekrutacji zwiększa szansę na powodzenie całego procesu.
- Współpraca z menadżerami firmy w procesie rekrutacji jest równie ważna jak ustrukturyzowanie całego procesu i jego automatyzacja. Narzędzie jakie wykorzystuje Lidl ale i Zalaris w swojej codziennej pracy pozwala, oprócz usprawnienia procesu także na zaangażowanie menadżerów w proces. – mówi Katarzyna Kwiatkowska, EVP Region Eastern Europe w firmie Zalaris
- Rozmawiając z kandydatami staramy się nie wpadać w pułapkę świetnej prezentacji. Zamiast opierać się na własnej interpretacji, poszukujemy potwierdzenia kompetencji, które będą przydatne w pracy. Sami także praktykujemy transparentne podejście – chcemy być spójni zarówno na etapie budowania kampanii rekrutacyjnych, jak i w fazie kontaktu z potencjalnymi pracownikami – mówi Magdalena Zimowska, Senior Recruitment Specialist w Lidl Polska.
Lidl Polska, zatrudniający obecnie 25 000 pracowników, działa w oparciu o przemyślaną strategię rekrutacji, którą weryfikuje dwa razy w roku, by właściwie dostosować narzędzia i kanały dotarcia, a co za tym idzie zwiększyć skuteczność działań. W optymalizacji procesów rekrutacyjnych wykorzystuje narzędzie chmurowe SAP SuccessFactors, wspierające markę w zarządzaniu talentami. System SAP umożliwia dokładną analizę wskaźników efektywności na poszczególnych etapach naboru kandydatów do pracy. Wyniki jakościowe są tu kluczowe, ponieważ skutki błędnych decyzji rekrutacyjnych bywają kosztowne.
- Dziś rotacja na rynku pracy jest duża, a pracownicy nie mają problemu z przekwalifikowaniem – pozytywnie oceniają swoje perspektywy rozwoju i szukają efektywnych modeli działania. Zadaniem skutecznej rekrutacji jest przyciągnięcie oraz utrzymanie najlepszych talentów poprzez otwartą i swobodną komunikację, wsparcie w zakresie dobrostanu, a także technologię cyfrową, która pozwala prowadzić spójne praktyki i badać ich efekty. Oferowanie zindywidualizowanych doświadczeń sprzyjających zadowoleniu i zaangażowaniu to obecnie nadrzędny element HR – tłumaczy Katarzyna Rusek, członek zarządu i dyrektor HR w SAP Polska.
Jak wskazuje raport Digital HR dojrzałe organizacje budują strategię employee experience bazując na uporządkowanych procesach, dobrych praktykach i skutecznej analityce umożliwiającej wykorzystanie danych do modelowania działań oraz podejmowaniu decyzji przekładających się bezpośrednio na ludzi.
Organizatorem wydarzenia HRup! re-GENERACJA była firma SAP Polska, a partnerami Accenture, Gavdi, Zalaris, Feel It, ICAN Institute i Helping Hand.